Semester planning B1-K1-W1
Lesplanner B1-K1-W1: Inventariseert ondersteuningsvragen van de cliënt
Week
|
Datum:
|
Onderwerp
|
Leervragen die behandeld worden:
|
1
|
3-7 februari
|
Introductieweek
|
Introductieweek, geen les
|
|
|
|
|
2
|
10-14 februari
|
Introductie vak
|
Wat is een protocol?
Hoe pas je jouw visie op zorg toe in je dagelijkse werkzaamheden? Hoe kan je gebruik maken van ervaringsdeskundigheid van cliënten en naastbetrokkenen? Wat is methodisch handelen? Wat is systematisch handelen? Hoe zorg je dat je methodisch handelt in de praktijk? Hoe zorg je dat je systematisch handelt in de praktijk? Wat is een visie? Wat zijn voorbeelden van zorgvisies? Waarom maak je gebruik van de ervaringsdeskundigheid van cliënten en naastbetrokkenen? Hoe zorg je ervoor dat je een duidelijk beeld krijgt van de beginsituatie van de cliënt? Wat is inventariseren? Waarom maken we een inventarisatie van de ondersteuningsvragen van de cliënt? Hoe inventariseer je ondersteuningsvragen van de cliënt? Wat is een ondersteuningsvraag? Waarom formuleer je een ondersteuningsvraag? Hoe formuleer je een ondersteuningsvraag? Welk soort vragen stel je bij het inventariseren van de ondersteuningsvragen? Op welke manieren kun je gegevens over cliënten verzamelen? Hoe verzamel je actief vanuit diverse bronnen, relevante informatie over de cliënt? |
|
|
Methodiek
|
|
|
|
|
|
3
|
17-21 februari
|
Methodiek
|
|
|
|
Methodiek
|
|
|
Voorjaarsvakantie |
||
4
|
2-6 maart
|
Analyseren
|
Welke (schriftelijke) informatiebronnen raadpleeg je om een goed beeld te krijgen van de cliënt?
Hoe beoordeel je de betrouwbaarheid van een bron? Waarom is het belangrijk meerdere bronnen te raadplegen? Hoe bepaal je zorgvuldig de relevantie van gegevens? |
|
|
Ontwikkelingspsychologie
|
Wat is psychologie?
Wat is psychopathologie? Welke theorieën zijn er op het gebied van orthopedagogiek, psychologie, toegepaste sociologie, psychiatrie en psychopathologie? Wat zijn hechtingsproblemen? Wat zijn emotionele problemen? |
5
|
9-13 maart
|
Ontwikkelingspsychologie
|
|
|
|
Ontwikkelingspsychologie
|
|
6
|
16-20 maart
|
Doelgroepen
(kind en jongeren- opvoeding, leer en gedragsproblematiek) |
Wat zijn de meest voorkomende leer-, opvoedings- en gedragsproblemen bij cliënten?
|
|
|
Doelgroepen
Werkvelden- algemeen |
Welke kennis heb je nodig als medewerker maatschappelijke zorg van de diverse werkvelden?
|
7
|
23-27 maart
|
Doelgroepen
Psychiatrie 1. |
Welke kennis heb je nodig als medewerker maatschappelijke zorg van de diverse werkvelden?
Welke kennis heb je nodig als medewerker maatschappelijke zorg van de diverse doelgroepen? Hoe pas je kennis van gesprekstechnieken toe bij verschillende doelgroepen? Hoe pas je kennis van begeleidingsmethodieken toe bij verschillende doelgroepen? Welke begeleidingsmethodieken kun je toepassen bij verschillende doelgroepen? Wat wordt verstaan onder sociale integratie? |
|
|
Doelgroepen
Psychiatrie 2. (o.a. termen: wanen, hallucinaties, psychose, verslaving) |
Zie les doelgroepen psychiatrie 1
|
8
|
30 maart-3 april
|
Doelgroepen
(vrouwenopvang- Huiselijk geweld/ kindermishandeling- sociologie) |
Welke signalen van sociale problematiek (denk aan huiselijk geweld, seksueel misbruik en kindermishandeling) zijn er?
Hoe herken je signalen van sociale problematiek (denk aan huiselijk geweld, seksueel misbruik en kindermishandeling)? Hoe onderneem je volgens wet- en regelgeving en beleid/protocol van de organisatie actie op sociale problematiek (denk aan huiselijk geweld, seksueel misbruik en kindermishandeling)? |
9
|
6-10 april
|
Doelgroepen
Gehandicaptenzorg |
Zie psychiatrie 1. Doelgroepen
|
10
|
13-17 april
|
Doelgroepen
Ouderenzorg |
Wat is geriatrie?
|
|
|
Formatieve toets 1
|
|
11
|
20-24 april
|
Doelgroepen
Ouderenzorg |
Wat is geriatrie?
Wat is dementie? Hoe herken je eenzaamheidsproblematiek, misbruik en kindermishandeling? Wat is sociale uitsluiting? Hoe herken je sociale uitsluiting? Wat is sociologie? Wat is toegepaste sociologie? |
|
|
Sociologie
|
|
|
Meivakantie |
||
12
|
11-15 mei
|
Communicatie
|
Hoe pas je communicatiemogelijkheden (verbaal, non-verbaal, pre-verbaal en schriftelijk) toe passend bij de wensen van de cliënt?
Hoe treed je sociaal vaardig op in functionele contacten? Wat wordt bedoeld met functionele contacten? Welke gesprekstechnieken kun je gebruiken bij verschillende doelgroepen? Welke sociale vaardigheden heb je nodig in functionele contacten? Welke vaardigheden heb je nodig bij het stellen van vragen? Wat is actief luisteren? Waarom is actief en betrokken luisteren zo belangrijk bij het inventariseren van de ondersteuningsbehoefte? Wat zijn kenmerken van een gesprek? Wat zijn gesprekstechnieken? Hoe toon je belangstelling voor en betrokkenheid bij de cliënt en naastbetrokkenen? Hoe vraag je gericht door zodat je een duidelijk beeld krijgt van de situatie, mogelijkheden, beperkingen, ondersteuningsvragen, wensen en verwachtingen van de cliënt en naastbetrokkenen? Wat is verbaal? Wat is non-verbaal? Wat is pre-verbaal |
|
|
|
|
13
|
18-22 mei
|
Communicatie
|
|
|
|
|
|
14
|
25-29 mei
|
Communicatie
|
|
15
|
1-5 juni
|
Formatieve toets deel 2
|
Doelgroepen deel 2, methodiek deel 2, communicatie
|
|
|
Nabespreken, herhaling,
Invulling docent |
|
16
|
8-9 juni
|
Regie en afstemmen, naastbetrokkenen
|
Wat is eigen kracht?
Waarom is eigen kracht belangrijk? Wat is een multidisciplinair team? Hoe stem je je bevindingen af met de cliënt? Hoe geef je relevante informatie die je verkrijgt door aan het (multidisciplinaire) team? Hoe stem je de inventarisatie van de ondersteuningsvragen af met het (multidisciplinaire) team? Welke personen worden onder de term naastbetrokkenen verstaan? Waarom is het belangrijk om naastbetrokkenen te betrekken bij het inventariseren van de ondersteuningsvraag van de cliënt? Hoe zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk informatie krijgt van de naastbetrokkenen over de cliënt? |
17
|
15-19 juni
|
Herhaling theorie/ vragen
|
|
Voorwaardelijke toets
|
In deze week wordt W1 – de toets – afgenomen.
|
||
18
|
22-26 juni
|
Feedback les & afsluiting vak
|
Afsluiting van het vak, vrije invulling docent.
|
19
|
29 juni-3 juli
|
Herkansing W1 toets
|
|
Projectdagen
(start vrijdag 03 juli) |
Geen lessen W1 maar projectdagen
Projectdagen en start zomervakantie |
||
20
|
06-10 juli
|
Projectdagen (start 03 juli)
|