Semester planning B1-K1-W1

Les planner werkproces 1: Inventariseert ondersteuningsvragen van de cliënt 


Week
Datum
Onderwerp
Leervragen die behandeld worden: 
1 2 september- 6 september Introductieweek
2
9 september- 13 september
 
Introductie vak






Methodiek
Wat is een protocol?
Hoe pas je jouw visie op zorg toe in je dagelijkse werkzaamheden?
Hoe kan je gebruik maken van ervaringsdeskundigheid van cliënten en naastbetrokkenen?
Wat is methodisch handelen?
Wat is systematisch handelen?
Hoe zorg je dat je methodisch handelt in de praktijk?
Hoe zorg je dat je systematisch handelt in de praktijk?
Wat is een visie?
Wat zijn voorbeelden van zorgvisies?
Waarom maak je gebruik van de ervaringsdeskundigheid van cliënten en naastbetrokkenen?
Hoe zorg je ervoor dat je een duidelijk beeld krijgt van de beginsituatie van de cliënt?
Wat is inventariseren?
Waarom maken we een inventarisatie van de ondersteuningsvragen van de cliënt?
Hoe inventariseer je ondersteuningsvragen van de cliënt?
Wat is een ondersteuningsvraag?
Waarom formuleer je een ondersteuningsvraag?
Hoe formuleer je een ondersteuningsvraag?
Welk soort vragen stel je bij het inventariseren van de ondersteuningsvragen?
Op welke manieren kun je gegevens over cliënten verzamelen?
Hoe verzamel je actief vanuit diverse bronnen, relevante informatie over de cliënt?
3
16 september- 20 september
Methodiek


Methodiek
4
23 september- 27 september
Methodiek


Analyseren
Welke (schriftelijke) informatiebronnen raadpleeg je om een goed beeld te krijgen van de cliënt?


Hoe beoordeel je de betrouwbaarheid van een bron?

Waarom is het belangrijk meerdere bronnen te raadplegen?

Hoe bepaal je zorgvuldig de relevantie van gegevens?
5
30 september- 4 oktober
Ontwikkelingspsychologie

Wat is psychologie?
Wat is psychopathologie?
Welke theorieën zijn er op het gebied van orthopedagogiek, psychologie, toegepaste sociologie, psychiatrie en psychopathologie?
Wat zijn hechtingsproblemen?
Wat zijn emotionele problemen?


Ontwikkelingspsychologie
6
7 oktober- 11 oktober
Ontwikkelingspsychologie


Doelgroepen
(kind en jongeren- opvoeding, leer en gedragsproblematiek)
Wat zijn de meest voorkomende leer-, opvoedings- en gedragsproblemen bij cliënten?
7
14 oktober- 18 oktober
Doelgroepen
Werkvelden- algemeen
Welke kennis heb je nodig als medewerker maatschappelijke zorg van de diverse werkvelden?

21 oktober- 25 oktober
Herfstvakantie

8
28 oktober- 1 november
Doelgroepen
Psychiatrie 1.
 


Welke kennis heb je nodig als medewerker maatschappelijke zorg van de diverse werkvelden?
Welke kennis heb je nodig als medewerker maatschappelijke zorg van de diverse doelgroepen?
Hoe pas je kennis van gesprekstechnieken toe bij verschillende doelgroepen?
Hoe pas je kennis van begeleidingsmethodieken toe bij verschillende doelgroepen?
Welke begeleidingsmethodieken kun je toepassen bij verschillende doelgroepen?
Wat wordt verstaan onder sociale integratie?


Doelgroepen
Psychiatrie 2. (o.a. termen: wanen, hallucinaties, psychose, verslaving)  
Zie les doelgroepen psychiatrie 1



9
4 november- 8 november
Doelgroepen
(vrouwenopvang- Huiselijk geweld/ kindermishandeling- sociologie)
Welke signalen van sociale problematiek (denk aan huiselijk geweld, seksueel misbruik en kindermishandeling) zijn er?
Hoe herken je signalen van sociale problematiek (denk aan huiselijk geweld, seksueel misbruik en kindermishandeling)?
Hoe onderneem je volgens wet- en regelgeving en beleid/protocol van de organisatie actie op sociale problematiek (denk aan huiselijk geweld, seksueel misbruik en kindermishandeling)?


Doelgroepen
Gehandicaptenzorg
Zie psychiatrie 1. Doelgroepen
10
11 november- 15 november




Sociologie


Hoe herken je eenzaamheidsproblematiek, misbruik en kindermishandeling?
Wat is sociale uitsluiting?

Hoe herken je sociale uitsluiting?
Wat is sociologie?
Wat is toegepaste sociologie?
11
18 november- 22 november
Formatieve toets 1 







12
25 november- 29 november
Doelgroepen
Ouderenzorg
Wat is geriatrie?




13
2 december- 6 december
Communicatie


Hoe pas je communicatiemogelijkheden (verbaal, non-verbaal, pre-verbaal en schriftelijk) toe passend bij de wensen van de cliënt?
Hoe treed je sociaal vaardig op in functionele contacten?
Wat wordt bedoeld met functionele contacten?
Welke gesprekstechnieken kun je gebruiken bij verschillende doelgroepen?
Welke sociale vaardigheden heb je nodig in functionele contacten?
Welke vaardigheden heb je nodig bij het stellen van vragen?
Wat is actief luisteren?
Waarom is actief en betrokken luisteren zo belangrijk bij het inventariseren van de ondersteuningsbehoefte?
Wat zijn kenmerken van een gesprek?
Wat zijn gesprekstechnieken?
Hoe toon je belangstelling voor en betrokkenheid bij de cliënt en naastbetrokkenen?
Hoe vraag je gericht door zodat je een duidelijk beeld krijgt van de situatie, mogelijkheden, beperkingen, ondersteuningsvragen, wensen en verwachtingen van de cliënt en naastbetrokkenen?
Wat is verbaal?
Wat is non-verbaal?
Wat is pre-verbaal



14
9 december- 13 december
Communicatie 



15
16 december- 20 december
Communicatie




23 december- 3 januari
Kerstvakantie

16 6 januari- 10 januari Oefentoets 2 doelgroepen deel 2, methodiek deel 2, communicatie


Regie en afstemmen, naastbetrokkenen

Wat is eigen kracht?
Waarom is eigen kracht belangrijk?
Wat is een multidisciplinair team?
Hoe stem je je bevindingen af met de cliënt?
Hoe geef je relevante informatie die je verkrijgt door aan het (multidisciplinaire) team?
Hoe stem je de inventarisatie van de ondersteuningsvragen af met het (multidisciplinaire) team?
Welke personen worden onder de term naastbetrokkenen verstaan?
Waarom is het belangrijk om naastbetrokkenen te betrekken bij het inventariseren van de ondersteuningsvraag van de cliënt?
Hoe zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk informatie krijgt van de naastbetrokkenen over de cliënt?
17
13 januari- 17 januari






Herhaling theorie/ vragen

18
20 januari- 24 januari
Summatieve toets 
 



Afsluiting vak

19
27 januari- 31 januari
Feedback les

Naar boven
/var/www/mz-albeda.learningmatters.nl